perjantai 6. lokakuuta 2017

Kurkistus ruokavalioon

Lupasin jo kaaauan aikaa sitten tehdä uutta postausta siitä, miten läåhdemme tänä syksynä laidunkauden jälkeen kokeilemaan tuloksia uudella ruokinnalla. Ongelmakohtina meillä on ollut Marlien talven aikana pudottamat kilot ja lihakset, sekä kesällä alkava kavioiden huonokuntoisuus. Mahdollinen mahahaava on hoidettu, hampaat on kunnossa, heinä on vapaata ja laadukasta. Talvella kaviot on kovat kuin kivet, kesällä kengät pysyy jalassa päivän tai kaksi etujaloissa, takasissa ehkä jopa viikon pari hyvällä tuurilla.

Ruokailu on meillä ennen koostunut vapaasta esikuivatusta heinästä, greenlinestä ja kaurasta. Lisäksi on tietysti ollut nämä vakio suola, kivennäinen, pellava, sekä meille vakiosyöttöön kiimaoireisiin otettu munkinpippuri. Nyt olen ottanut mukaan hampunsiementä, soijaa sekä sarviapilansiemenjauhetta. Nyt kerron alempana eroja vanhaan ja nykyiseen ruokintaan, sekä tietoja uusista tuotteista.

Greenline on ollut ennen meillä tallinpuolesta turvotettuna max. 2 litraa päivä. Se tarkoittaa kuivamittana vain noin 4dl päivässä. Ostin meille omat Greenlinet ja nostin syöttömäärän 0,5l kuivana aamulla ja 1,5l kuivana illalla. Nämä tietysti turvotetaan vielä. Ensin määrä oli 1 litra aamulla, 1 litra illalla, mutta Marlie ei malttanut syödä kaikkea aamulla, koska sillä on niin kova kiire ulos :D

Hampunsiemen sisältää paljon hyviä rasvahappoja, sekä on hyvä proteiinin lähde. Uskon noiden ominaisuuksian vaikuttavan juuri sekä kavion kuntoon kohottavasti, sekä proteiinin auttavan ylläpitämään lihavuuskuntoa paremmin yllä. Myös iho ja karva tykkäävät hampusta, sekä joudet vahvistuvat ja kasvavat. Tällä hetkellä olen syöttänyt hamppua desin päivässä. Ennen meillä ei ole tätä syötetty, joten tämä on uusi lisä ruokintaan.

Soija on myöskin uusi lisä ruokintaamme viime syksyyn verrattuna. Soija on loistava valkuaisen lähde ja moni tätä meille suositteli. Syöttömäärä on pieni, mutta sillä pitäisi jo tuloksia syntyä. Meille tämän otin käyttöön juurikin laihtumisen vuoksi, jotta tänä talvena saataisiin lihavuuskuntoa pidettyä yllä. Marlie syö soijaa nyt iltaisin 2dl.

Sarviapilansiemenjauhe on myöskin erinomainen proteiinin ja valkuaisen lähde, jos haluaa kerätä hevoselle massaa. Voidaan käyttää myös mahahaavahoidon tukemiseen, sillä tämä "limoittuu" liotettaessa, sekä kulkiessaan suoliston läpi kerää bakteereja mukanaan. Tässä on myös todella pieni syöttömäärä, 1-2rkl vuorokausi, ja tällä hetkellä olen antanut sen melkein 2rkl päivittäin.

Näiden lisäksi vapaa heinä, kivennäinen, pellava ja suola. Tällä hetkellä näillä eväillä ollaan menty jo reilut pari kuukautta, eikä sen kummemmin hevonen ole tässä kohtaa lähtenyt turpoamaaP tai laihtumaan. paino on siis pysynyt melko samana, kuin laidunkauden loputtua, joka on tällä hetkellä oikein hyvä. Lopullisen vaikutuksen näkee vasta kevättalvella, kun varsinainen laihtuminen Marliella yleensä alkaa. Tällä hetkellä kavioiden kunto on paljonparempi kuin kesällä, joskin tähän vaikuttaa jo jatkuvat syksysateet jotka pitää tarhan kivan mutaisena ja kosteana ja kaviot saa kosteutta sitä kautta.

Kaikista näistä löytyy hyvät tiedot netistä, sekä luontaistuotteista varsinkin Chia de Gracian sivuilta.


Kevät 2017 huhtikuu
Kesäkuu 2017




Heinäkuu 2017